Socrate

Ultimele cuvinte de aseară ale profesorului au fost „pâine și viață”, asta a servit el la cină, apoi a urmat o stare de suprafață, sub care se ascundea o mare rușine, până în zori toți actorii au rostit monologuri, aforisme, treceau doamne diverse, în carouri și cu înalte cizme, atunci când nime ni nu sta să-l audă, profesorul sorbea, pe ascuns, din cucută... M-am despărţit de ea în Palma de Mallorca, îmi amintea de-o fată, Aniţa din Botorca, dar ea mânca smochine şi nu ştia româna, i-am oferit viaţa, i-am dat doar săptămâna.... Decât să pierd din puritate, mor, mi-a spus şi a murit uşor.... Ţestoasa e armată ca un tanc, un animal, aproape saltimbanc, dar dăruieşte lumii pui la fel, de-o vârstă e cu bietul Marmontel. ...Cu cinste fu înmormântat, el s-a născut acolo, acolo –spânzurat...Cămila mea cu pasul sprinten ca o gazelă de Tartar, eşti tot ce am mai drag pe lume, comoară scumpă şi dinar, scrie marele poet arab Al Mohammad Iqbal...Azi, în noul oraş te voi reîntâlni. De când nu te-am văzut, a trecut o tinereţe întreagă. Acesta este Mugur.... Era o piramidă cu vârful în jos, portarul ştia pe Kant pe de rost, era normal, fără portar, haosul n-are oprelişti, hotar. In centrul geometric era Fondastorul, de fapt mumia şi receptorul ce emitea doar tăcere, primind suflarea vântului din munţii Pind. Portarul citea, iar lângă el, la intervale lătra un căţel, citate despre raţiunea pură pe care nici câinii nu o îndură.... Eu ruguri n-am aprins, am ars pe rug, eu nâam pus lumânări la căpătâiul unui ev defunct, eram o trestie, iar frumuseţea-n jur cu nuferii plutea şi pruncul Moise era în apropierea mea, era... Citesc „Furioşii Domnului” de Georges Blond şi mă gândesc că masacrele la care sâau dedat în egală măsură catolicii şi protestanţii ( de la Hus, Luther, Calvin, hughenoţi) au depăşit toate persecuţiile antievreieşti din Evul mediu, dar Holocaustul a avut de unde să se ... inspire. Unii spun că de nu era Luther , nu era nici Hitler. Poate.Dar chiar persecutarea lui Socrate nu a fost un semn că oamenii nu au minte?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu