Un prieten inocent

Un prieten inocent


Un prieten inocent îmi spune totul. Ceea ce înseamnă că nu-mi este prieten. Discreţia este una din calităţile nobile ale prietenului. Prin minte ne trec vulturi, grifoni, şerpi, poţi scoate aceste vietăţi la lumină? Inocenţa ne poate răni cel mai mult, pentru că nu este interesată. Und sagte kein einziges Wort, este o povestire a lui Boell. Limbaj atât de simplu încât să nu ştii decât germana din leceu şi tot îl înţelegi. Asemeni spicelor de grâu pe ogoare, gândurile cresc şi se-nvălurează în mintea noastră, scria Heine, în traducere română. Fericit cel care a ajuns în port. Eu nu am ajuns. Pe mările furiilor şi geloziilor şi invidiilor şi ambiţiilor şi temerilor mai plutesc ca un corăbier fără busolă, iar busola s-a scufundat în adânc. Cânt te-a-nşelat o femeie, s-o laşi, în mrejele-i alta te prindă, ci mai înţelept e să pleci din oraş, ia-ţi traista în băţ şi colindă, tot Heine, înţeles de Romulus Vulpescu. Ce mare, ce vizibil devine capul meu, mi-e frică de îngeri, au miros de lapte, barba mea este luată din iad, dar nu vă temeţi de mine, nici cărăbuşul nu are în mine un duşman, pe unul l-am ridicat, l-am pus pe picioarele sale obosite de disperarea de a reveni la poziţia iniţială, tot la Kafka mi-e gândul. Ce făceai pe pământ, mă întreabă Domnul, el nici nu a auzit de mine, iar eu credeam că El mă inspiră. Încercam să câştig timp să trăiesc. Încercam să mă locuiesc pe mine. Şi ai reuşit? Aşa şi aşa. Voi fi într-o zi o piatră lovită de copite, de maşini, mângâiată de aerul nopţii, o floare nu va creşte alături, eu, care am iubit atât, aproape fără a spune ceva. Prietene inocent, voi fi eu doar o pitară îmn drum, pe care o vor arunca la amenajarea drumurilor? Nu, am auzit răspunsul, era râul care ştie ce-i trecerea timpului, el mereu se înmormântează în timp, el şi timpul sunt fraţi. Nu, spune cerul, el este frate cu veşnicia, dar ce ştie cerul de soarta noastră? Corbul lui Poe, filosofic, repetă-Nevermore, dar de îl întrebi, care e sensul, dă din aripi şi zboară lin spre alţi inocenţi ca şi mine.

Boris Marian

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu