Brișca


Brișca

Pe poarta hanului din orașul N. intră o brișcă pe arcuri, așa cum au burlacii. Eu eram înăuntru și  lumea mă confunda cu Cicikov. Am adunat suflete moarte cât mi-a fost pofta. Am vorbit cu ele, am râs cu lacrimi,  apoi ele s-au dus în  cercurile iadului să-și ispășească pedepsele scrise în catastiful unui sfânt cu funcție. Singurul care lipsea era Gogol, nu l-am zărit nici în Purgatoriu, că acolo merg doar catolicii, iar în rai este puțin probabil, dacă nici Pușkin, Dostoievski nu au avut viză de trecere. Poate o pilă de la UE  i-ar fi ajutat,  dar am mari îndoieli. Brișca asta circulă de mult prin Europa și toți se feresc de ea. Un trup se topește, se duce pe copcă, scoposul lucră, sorcovă veselă. Prea e limfatic sistemul  acesta, prea diplomatic se-ascund unii-n budă. Îmi  ascult ceasul, pare o inimă, suflete multe se-ascund în pantofi, de când Agamemnon  și dumnezeiescul Ahile se dovediră doi cartofori. „Așa vrea Giovanni  să mă sărute”, cârâie un papagal regal la Versaille, profesorul de yoga făcuse o școală de pitici în subsolul Reichstagului, în zadar îl căuta Dolphi, era noaptea ultimei zile. Flamura lui Genghis Han flutura de mult pe turnul central. Ce să mai spun de Heidegger. Ciuruit de viermi, el zace de mult într-o adâncă tăcere. Dar cuvintele sunt flăcări nestinse, indiferent de temperatura de afară. Rolul lor este să aprindă totul. Nu te supune mâniei și mândriei, repetă Confucius aflat în Salonul nr. 6 Doar între oameni găsești răi și prostovani, că așa a vrut Domnul, animalele sunt nevinovate. Chiar dacă hiena își mănâncă puii de foame. Demon  șifonat, nasul coroiat, bucle înfoiate, genial în toate, bietul Phileas Fogg a ajuns milog. Cât l-am iubit în școală. În șase zile, poți să fii Dumnezeu nu poți face o lume perfectă.. Dacă și Luna există datorită Soarelui, noi ce mai căutăm? Poate poezia. Hemopoezia? Cândva un om din Basra a vrut să vadă unde e capătul lumii. Nu a ajuns, timpul este mai al dracului decât spațiul. Ab ovo, strigă mulțimea, abyssus abyssum invocat,dar calendarele, frate, Ghinea, valorează cât o cafea Moca. Horribile dictu, asta nu-i e joacă, comunicarea cu Tao s-a deteriorat, sună la 1930, rațiunea devine un surogat,arc, coardă, săgeată,act sexual pe dată. Orice acțiune este de prisos. Unii cred, alții spun, mai în șoaptă, pe-ascuns, alții strigă și mint, te lovesc, te străpung cu săgeți otrăvite, te ucid uneori, dar poetul mereu va renaște-n cocori,va renaște în frunze, în vântul fugar,în râsul copilului, fraged sugar, nu mă tem de minciuni, de sperietori, dacă Domnul e veșnic, nici poeții nu mor. Mi-aș dori o ghilotină de uz personal, să-mi pun capul sub mașină pentr-un zbor final, n-am iubit judecătorii ce nu știu nimic, îmi sunt dragi doar jucătorii, orice joc e-un risc. Uite că brișca a ajuns la han. Coborârea, dragii mei. Infernal.

 

BORIS MARIAN      

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu