Târgul

Cunoașteți târgurile-acelea în care nu știi care-i gara? Nemărginirea pare-o scară, cunoașteți târgurile-acelea? Sunt pietre-n cimitir prea grele ca târgul să se-nalțe-n ceruri, se clatină în ramuri mere și struguri cresc pentru ulcele. Iar trenul trece, condamnații șoptesc în fiecare noapte. Turnul înalt, pe picioare de tuci se clatină, geme, în el cântă cuci, turnul a fost turn de control pentru navele cosmice. Gol este totul în jur, doar o piesă ticăie, latră ca un câine în lesă, eu mă apropii, descopăr ceva, este chiar inima, inima mea. Istoria este uneori ca o barcă legănată pe ape negre, sângerii, cineva ucide, ce găsește încarcă obiecte de cult, ochelari, jucării, cineva părăsește în larg naufragiații, pe cei ce-și salvează puținul rămas, ultimul coltuc, fărâma de viață, ziua de azi este doar un popas? Ne trebuie, oare, o arcă a lui Noe? Leviathanul pare un blând cașalot, cineva ucide, tăcerea-i dă voie, mă aplec și citesc Pirkei Avot. Poate că există și o altă viață, altă experiență, fără trup, dureri, fără temeri, pierderi, poate altă față, trebuie să fie un alt Nicăieri. Știm și poate nu știm, credem și nu credem, ne-ndoim, e bine, nu mințim mereu, Dumnezeu e singur, ascultați cum geme și ne cheamă, crede că e Dumnezeu. ... Ideea că murim nu ne lasă să ne plictisim. Există oameni care au plăcerea să te execute. Te opresc, îți spun două vorbe și cred că te-au făcu K.O. Bieți demagogi, profesori de două carate. Altă clasă o formează antisemiții intelectuali, ceva greu de înțeles și totuși peristent ca un virus. De unde și concluzia – antisemitismul este o boală psihică , pentru unii.dar fără el ce ne-am face?
Lumea ar fi mai plictisitoare, iar evreii abia de s-ar mai observa în vălmășagul de popoare. Altceva – nu știu de unde este acest fragment – „omulș acela ne-a apropiat de viitor și de un loc sigur în Gulag, era mult lăudat de Shaw, Gramsci, Heinrich Mann, Valeri Briusov, Lunacearski și Rolland, periplul leninist noi l-am făcut, periplul stalinist l-am cunoscut, periplul spre o lume de stafii, bieți comuniști., știut-ați voi ce va fi? .

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu