Liniște

 

E liniște, ora șapte a.m.,  mă doare capul, nu-i nimic, de aia avem cap, am văzut aseară un film despre Joyce, omul era în conflict permanent cu el însuși, ca și cu cei din jur. El este un geniu. Mie nu-mi place cum scrie. Ca om, tot nu-mi place. Dar este, a fost om. Unii cred că scriitorii sunt oameni normali. Nu sunt. Dumnezeu l-a creat pe Satana. Scriitorii sunt frați cu Satana, sfințenia nu naște literatură , nici artă. Cineva îmi spune – m-ai dezamăgit. Eu nu am amăgit pe nimeni, nu am venit cu o mască, dar nimeni nu poate fi sincer până la capăt. Sinceritatea totală ne-ar ucide. Îmi vin gânduri de care aș vrea să mă lepăd, dar nu pot. Aș vrea să am toate femeile din lume, nu chiar pe toate. Femeia este minunea. Nu sunt nici don Juan, nu-mi place nici haremul. Amorul liber este idealul, dar legea îngrădește această libertate, ca și convențiile. Pe o hienă nu o saturi ca pe o maimuță. „ Definitive sunt numai  adevărurile relative”...”Absolutul e asimptotic şi nu are plural”,, ... „ După milenii în care şi-au alienat munca, oamenii sunt siliţi astăzi să-şi alieneze şi răgazul” .”Mitul androginului exprimă  nostalgia după vremea indistincţiei dintre bine şi rău... Între bine şi rău există o unitate contradictorie care nu trebuie evitată, ci asumată”... „Creaţia este un act de răzvrătire. Omul, nemulţumit de natură, îi adaugă cultura” ... „Fără a fi liniştită, natura e tăcută. Grăitoare nu este decât cultura. Istoria culturii este  creşterea distanţei dintre sensibilitate şi raţiune”...”Omul sporeşte diferenţierile, se opune uniformizării”... „Fantezia presupune  spirit critic, originalitate, îndrăzneală”.” Filosofia luptă mereu pentru reîntregirea omului”... „Oboseala de a gândi devine  tot mai alarmantă”...” Zeii devin vedete, viitorul se reduce la week-end, esenţa este înlocuită cu structura,  explicaţia cu descripţia” ... „Fără idoli pot trăi doar înţelepţii. Omenirea devine periodic iconoclastă” ... „ Nu mărul care  cade într-un cap, ci capul în care cade mărul duce la descoperirea legii gravitaţiei” ...”Viitorul este cea mai umană dimensiune a timpului” ... „ Omul trăieşte tot mai mult în afara lui” ... „ Libertatea este puterea spirituală care creşte între real şi proiectarea idealului” ... „ Lumea începe să semene tot mai mult cu un film şi tot mai puţin cu o carte” ... „ Râsul este o reacţie la tot ceea ce frânează mersul înainte... El nu se opune seriozităţii, sobrietăţii, nici chiar tristeţii. Râsul se opune plânsului ... Ce este remediabil nu provoacă nici râs, nici plâns”. Am citat dintr-un mare spirit – Henri Wald.

Ieri, ți-am cântat, iubito, lungi serenade. Am primit liniște și tăcere. De ce?  Dormi. Doamne, ce mult aș dori să te văd. Să te simt. Lumea este plină de ziduri și garduri. Paradisul o fi la fel?

Copiii nu se fac peste noapte, nici fructele coapte, nu știi, zăludă, cu cine ești rudă, rupe-mi o pleoapă, am să te pot recunoaște,fiul tatălui tău, hău din hău, cu cât ești mai modest,treci la rest,de ce să iubești moartea dacă, romană, sarmată, n-ai înțeles bucuria unei păsări cântând,nici strălucirea în ochii profesorului de Gând, ai grijă ce vorbești, îmi șoptește,te aud copiii și te spun lui nea Pește.Iar o idee este mai importantă decât o catedrală, spune  spânul închinându-se pe ascuns, ferește-te să devii victima adevărului, omul își suflă nasul cu putere, dar adevărul creator de iluzii?Viața-i frumoasă, palpită, ca o pipiță,O bomboană îți schimbă gustul, Naiv ca o gură de incendiu, El știa că afectarea  este semnul indiferenței, Vântul sufla mai ușor ca o frunză, Casele păreau solfegii solidificate, Băltoacele aurite de soare ne orbeau, Vorbeam și ne certam în gând, Tăceam ca două afeturi de tun.

BORIS MARIAN

 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu