Hoțul de
suflete
Nu sunt eu acela. Ba aș spune că mie mi s-au furat
sentimentele. Impetuos, depuneam la picioarele iubitei un covor cu briliante ,
apoi rămâneam singur bătând din buze. Cititorul va spune – aha, te răzbuni. Nu.
În anul întâi am fugit după o fată prin tot județul Ilfov, era în practică,
studentă fiind la filozofie, făcea practică agricolă. Am ajuns într-o comună,
eram plin de ulei de la un tractor care mă adusese acolo – fata m-a întrebat –
de ce ai venit? Chiar, de ce am venit? Voiam s-o iau de nevastă. În anul trei m-am îndrăgostit de o minionă ( acum este ca o gogoașă) , am plecat la studii în capitala socialismului mondial, după un an, am revenit, fata m-a
întrebat – de ce ai venit? Și cu ea voiam să mă însor. De aceea eu nu râd de
sentimentele nimănui și înțeleg și starea sinucigașilor din dragoste. Mi-am iubit
părinții, simt cum mă ocrotesc de undeva din înalturi, dar la moartea tatălui
meu nu am vărsat o lacrimă. Eu aveam 19 ani, el 50, mi se părea ceva absurd și
nedrept. Pe atunci nu mă gândeam la Dumnezeu, la viața de apoi. Stăteam cu o
fată pe dealul Cociocului, în spatele Crematoriului Cenușa. Ea plângea. De ce
plângi? Ea mi-a răspuns – mă gândesc și la tatăl meu, să nu moară. Din motive
nesemnificative, ne-am despărțit ceva
mai târziu, ea spunea că nu va fi niciodată soția mea, pentru că eu am o fire
dominatoare. Nu știu de ce, întotdeauna m-am gândit la însurătoare. Prietenii râdeau de mine, dar s-au însurat și ei. Ei
bine, fata aceea a plecat cu soțul în SUA, a revenit după zeci de ani la
București, ne-am întâlnit la o cofetărie, era crispată, nu prea frumoasă, mi-a
spus – tu ai fost primul meu eșec în dragoste. Am tăcut, mă gândeam cum or fi
fost celelalte eșecuri. Ea lucrează la Departamentul de Stat, e specialistă în limbi străine.
A doua și nu ultima este pasiunea pentru scris. Geo Dumitrescu mi-a spus că am talent și că
își pune mari speranțe în mine. Cu puțin timp înainte de moartea sa, mi-a spus
la telefon – ce ai făcut cu acele
speranțe? Eu știu ce aștepta de la
mine? Ilie Constantin a zis – ai talent, te public. Grigore Hagiu –
iar ai venit cu poezele? Dan Laurențiu – poezia dumitale nu cântă. A lui cânta.
Cornel Regman – poezie gnomică, adică moralistă. Florin Mugur – nu ai
personalitate, dar poți s-o construiești. Nina Cassian – ai o sinceritate
cuceritoare. Maria Banuș - am găsit grăunțe de aur în poezia dumitale, nu căuta
efecte prin rimă. Geo Bogza – ești poet, dragul meu. Alex Ștefănescu – de ce nu se scrie despre
Boris Marian? Nu știe să-și administreze opera. Gh. Grigurcu – un pedagog
liric. Marian Popa – poet obsedat de Holocaust, Henri Zalis – arderea de sine
concentrează lupta cu demonia ( amintește de Tzara,Urmuz, Bogza), Zoltan Terner
- poet periculos, Baruch Cohen- „un Heine al zilelor noastre” (
aici mă abțin), ș.a.
Dacă m-aș lua după
elogiile de pe Net, 90% dintre autori sunt geniali, restul- zero barat.
M-am convins de un lucru – între intenție și realizare este o
prăpastie pe care nu o trec mulți.
Sinceritatea, atât de importantă în viață, nu ajută cu nimic în artă. Cititorul
poate să se supere. Cine știe ce este în mintea unui violonist genial? Poate nu
este nimic în afara unei concentrări
extraordinare asupra notelor. Asta este arta. Când iubești ceva sau pe
cineva să nu întrebi – DE CE? În acel moment Dumnezeu se retrage.
BORIS MARIAN
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu